úterý 16. ledna 2018

Stardew Valley (2016), hra, kterou stvořil jediný člověk a jejíž podobu formovala komunita.

Když nemohl Eric "ConcernedApe" Barone najít práci ve svém oboru, rozhodl se zlepšit si své počítačové dovednosti tím, že vytvoří hru. Ač mělo jít zpočátku jen o fanouškovskou verzi hry Harvest Moon, jakési popíchnutí toho, co mu na Harvestu chybělo, velice brzy se hra stala něčím naprosto jedinečným a jiným. Stardew Valley je inovativní jak svým vývojem tak i svojí dnešní podobou a pokud jste o ni ještě neslyšeli tak čtěte určitě dál.




Po úspěšné kampani na Greenlightu v srpnu 2012 začal Eric s plnou vervou pracovat na svém farmářském RPG, přičemž se o dalším postupu a vývoji radil se svojí komunitou na Twitteru a Redditu. Velice brzy ho oslovil Finn Brice, ředitel vydavatelství Chucklefish, s tím, že mu pomohou s propagací a vydáním. Převzali proto část nevývojářských aktivit, což později Eric označil za svoje velké štěstí. Po celé 4 roky vývoje pracoval na hře sám, několikrát ji předělal a často u ní trávil až deset hodin denně a vytvořil nejen hru samotnou, ale i veškerý pixel art a hudbu. Hra vyšla bez předběžných přístupů i předprodejů 26. února 2016, ale Eric na ní ani poté nepřestal pracovat a pravidelně vydává updaty, které obsahují jak opravy bugů, tak přidávají i více end-game obsahu, podporu uživatelských modů či různé příběhové eventy a v tomto roce by měl vyjít i dlouho očekávaný co-op multiplayer. Co ale tuhle hru dělá tak speciální, že jsem u ní strávila něco kolem 250 hodin? Pojďme se na to podívat.



Při vytváření postavy bohužel není moc na výběr, ale i tak si jde docela jednoduše nakombinovat postavičku, která mi bude podobná a alespoň u toho nestrávím hodiny, jako u každého výběru postavy. Teď si ještě rozmyslet, kde bude stát moje budoucí živobytí- na výběr mám 5 farem, Standardní, Riverland, Forest, Hill-Top a Wilderness, přičemž každá má své specifikace - více řek nebo lesů, celkové rozložení farmy a nebo, v případě Wilderness, i noční monstra. Když už jsme s naším farmářem spokojení a máme vybrané oblíbené zvíře (na to nezapomeňte), klikneme na OK a konečně se můžeme ponořit do krátkého intra - Andie, mojí farmářce, odkázal děda na smrtelné posteli dopis, který může otevřít až ve chvíli, kdy už bude mít všeho plný zuby a bude potřebovat změnit prostředí. To netrvá dlouho, jelikož Andie je kancelářská krysa v Joja korporaci a už jí to pěkně leze na mozek, takže otevře zmíněný dopis a dozvídá se, že jí přenechal svojí farmu ve Stardew Valley. Tam už na ní čeká starosta Lewis a truhlářka Robin a samozřejmě i její farma, která je, řekněme, trochu zpustlá. A tím začíná náš příběh, druhý den už máte ovládání a farmu ve svých rukách, a spolu s trochou zlata, pár semínky v kapse a nějakým starým nářadím můžete zasadit svoji první úrodu.





Ovládání je velice jednoduché, WSAD pro pohyb, E pro inventář a myš pro interakce (v nastavení je možnost re-mappingu). Doporučuji si také v nastavení zapnout "Always Show Tool Hit Location", nevěřili byste, jak vás naštve omylem vykopnutá brambora těsně před sklizní. Ze začátku je práce na farmě pro Andie pořádnej záhul, peněz a energie je málo a farma je strašlivě zanedbaná. Naštěstí si může zajít po práci do blízkého města, jen tak, na pokec se starousedlíky, nakoupit si jídlo či semena, nebo se zastavit v muzeu a Saloonu. I když má Andie jenom malý batoh, sbírá všechno co najde. Plody přírody totiž může, stejně jako mušle a plody moře, prodat a vydělat si tak nějaký zlaťák navíc. Když se navíc do města vrátí místní rybář, dostane od něj Andie prut a může směle rybařit, než jí vyroste její úroda. A nebo může jít do starých dolů těžit rudy a zabíjet monstra jako pravý dobrodruh. Za vydělané zlaťáky nakupujete další semena, jídlo nebo právě třeba upgrade batohu. Na vylepšení nářadí a domu potřebujete ke zlaťákům i materiál - železo, stříbro, zlato a platinu na nářadí, dřevo, kameny a hlínu zase na dům a hospodářská stavení.





Jelikož jde ale hlavně o farmaření, střídají se během roku i roční období a tím i plodiny, které může Andie pěstovat a ryby, které může chytat. Mění se také počasí, takže když se jednoho rána vzbudíte a prší, radujte se. Nemusíte zalévat, to udělá déšť za vás a vy tak máte celý volný den na ostatní aktivity. V zimě nemůžete farmařit vůbec, dokud si neodemknete skleník splněním tématické sbírky v  místním chátrajícím komunitním centru. Tam si můžete odemknout i další vychytávky jako jsou důlní vozíky pro snadnější přepravu po městě nebo opravený autobus, který vás odveze do pouštního kasina.



Čas od času probíhají ve městě různé eventy jako květinová slavnost, letní polévková slavnost nebo třeba Dušičkové bludiště a vy tak máte možnost zúčastnit se různých miniher s výhledem na nějakou malou odměnu. Vše ještě doplňuje RPG systém levelování vaší postavy a výběru zaměření - jestli vám budou vynášet více plodiny nebo ryby a podobně. A co je nejlepší, příběh nikdy neskončí. Jakési vyvrcholení příběhu ve hře samozřejmě je, takové završení poselství řekněme, ale hrát můžete dál bez omezení a žít si svůj poklidný virtuální farmářský život, do kterého můžete zmizet kdykoliv, když toho na vás bude moc.





Jak už bylo několikrát řečeno, hra má velice silnou základnu na Redditu a i díky tomu byla vytvořena její Wiki, kde zjistíte naprosto vše, co byste mohli potřebovat a také si zde můžete prohlédnout farmy ostatních fanoušku - mnohdy jsou to až mistrovská díla. Díky kombinaci všeho zmíněného je tato hra jednou z mých mnoha oblíbených a čas od času se i po stovkách odehraných hodin na svojí farmu vrátím a jen tak si zarelaxuju. A vám mohu doporučit jedině to samé.

Žádné komentáře:

Okomentovat